• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Men en betalningsanmärkning får man ju bara om kronofogden är inblandad? Jag har varit hos flera inkasso jag kan varken se på creditsafe,UC eller Bisnode att jag har skuldsaldo eller betalningsanmärkningar så hur menar du?

Inkassobolag kan registrera anmärkningar för missbrukade krediter/lån.
Kfm har inget att göra med anmärkningar. Vissa utslag fångas inte ens upp hos upplysningsfirmorna
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Men en betalningsanmärkning får man ju bara om kronofogden är inblandad? Jag har varit hos flera inkasso jag kan varken se på creditsafe,UC eller Bisnode att jag har skuldsaldo eller betalningsanmärkningar så hur menar du? Och vad menar du med rn?
Inkassobolag kan registrera anmärkningar för missbrukade krediter/lån.
Kfm har inget att göra med anmärkningar. Vissa utslag fångas inte ens upp hos upplysningsfirmorna

Fast KFM har ju visst med anmärkningarna att göra även om det inte är just KFM som sätter dem. Menar säg att du tar ett lån hos Nisse AB och så får du inkasso på dig och hela köret osv när du väl hamnat hos kronofogden så är ju där anmärkningen uppstår även om det exempelvis är UC som det visas på och de som registrerar det. Så lite fel har du väl där ändå? Men menar du att om du missköter inkasso kan de göra så att du får en anmärkning och vart kan man isåfall se det om man nu inte ens kan se det på upplysningarna ens...? Förstår inte det tyvärr.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Kfm har inget att göra med anmärkningar.

Fast om du ändå ska märka hans ord får du ju göra det korrekt :D

KFM har ju visst att göra med anmärkningar. Sen att ni inte utfärdar dom på något sätt eller inte är dom som vill ha pengarna eller dylikt är en annan femma.

Men som konsument får du en anmärkning FÖRST när du har signerat en delgivning och inte inkommit med bestridan inom ett visst antal dagar.
Om jag inte skriver på några papper ifrån er eller blir delgiven så får jag inte heller en anmärkning. Med andra ord så har KFM visst något att göra med anmärkningar om ej så litegrann.

Detta gäller inte statliga skulder men övriga.
 
Senast ändrad:

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Fast om du ändå ska märka hans ord får du ju göra det korrekt :D

KFM har ju visst att göra med anmärkningar. Sen att ni inte utfärdar dom på något sätt eller inte är dom som vill ha pengarna eller dylikt är en annan femma.

Men som konsument får du en anmärkning FÖRST när du har signerat en delgivning och inte inkommit med bestridan inom ett visst antal dagar.
Om jag inte skriver på några papper ifrån er eller blir delgiven så får jag inte heller en anmärkning. Med andra ord så har KFM visst något att göra med anmärkningar om ej så litegrann.

Ja eller hur menar ju det....
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Fast om du ändå ska märka hans ord får du ju göra det korrekt :D

KFM har ju visst att göra med anmärkningar. Sen att ni inte utfärdar dom på något sätt eller inte är dom som vill ha pengarna eller dylikt är en annan femma.

Men som konsument får du en anmärkning FÖRST när du har signerat en delgivning och inte inkommit med bestridan inom ett visst antal dagar.
Om jag inte skriver på några papper ifrån er eller blir delgiven så får jag inte heller en anmärkning. Med andra ord så har KFM visst något att göra med anmärkningar om ej så litegrann.

Precis, dom utfärdas inte av kfm. Det är upp till kreditupplysningsbolagen, och ibland gör dom ibga anmärkningar av utslag.
Anmärkningar utfärdas inte av tingsrätterna heller, även om tredskodomar brukar flaggas som en.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Må så vara men du skrev att Kronofogden inte alls har något med anmärkningar att göra och jag gav dig ett exempel på att dom visst har det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Må så vara men du skrev att Kronofogden inte alls har något med anmärkningar att göra och jag gav dig ett exempel på att dom visst har det.

Ok, ja kfm har inte något med att bestämma om någon ska ha anmärkning att göra eller ej att göra.
Vissa utslag hoppar uc över att registrera som anmärkningar. Aldrig fått grepp om vilka dom väljer att inte ta upp. Vet inte om alla tredskodomar tas med heller
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Ok, ja kfm har inte något med att bestämma om någon ska ha anmärkning att göra eller ej att göra.
Vissa utslag hoppar uc över att registrera som anmärkningar. Aldrig fått grepp om vilka dom väljer att inte ta upp. Vet inte om alla tredskodomar tas med heller

Fast nu är du ju helt fel ute på det (igen). Det är ju KFM inte minst som just bestämmer vem som ska ha betalningsanmärkningen/betalningsanmärkningarna, det utfärdas dock inte av KFM utan registreras och/eller visas av exempelvis UC och kanske existerar för att du låtit bli att betala Kalle Anka AB exempelvis.
Alltså allt går ju genom KFM även om det nödvändigtvis inte är de som är fordringsägaren, så KFM har ju alltid ett finger med i spelet på ett eller annat sätt när betalningsanmärkningar kommer till, bara det att KFM inte just är de som gör själva anmärkningarna...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Fast nu är du ju helt fel ute på det (igen). Det är ju KFM inte minst som just bestämmer vem som ska ha betalningsanmärkningen/betalningsanmärkningarna, det utfärdas dock inte av KFM utan registreras och/eller visas av exempelvis UC och kanske existerar för att du låtit bli att betala Kalle Anka AB exempelvis.
Alltså allt går ju genom KFM även om det nödvändigtvis inte är de som är fordringsägaren, så KFM har ju alltid ett finger med i spelet på ett eller annat sätt när betalningsanmärkningar kommer till, bara det att KFM inte just är de som gör själva anmärkningarna...

Kfm bestämmer inte vilka som ska ha en anmärkning och inte nej.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Fast nu är du ju helt fel ute på det (igen). Det är ju KFM inte minst som just bestämmer vem som ska ha betalningsanmärkningen/betalningsanmärkningarna, det utfärdas dock inte av KFM utan registreras och/eller visas av exempelvis UC.
Alltså allt går ju genom KFM även om det nödvändigtvis inte är de som är fordringsägaren, så KFM har ju alltid ett finger med i spelet på ett eller annat sätt när betalningsanmärkningar kommer till, bara det att KFM inte just är de som gör själva anmärkningarna...
Kfm
bestämmer inte vilka som ska ha en anmärkning och inte nej.

Jaha okej så om du är skyldig kalle Anka AB en miljon och Kalle Anka AB lämnar det till kronofogden och du inte betalar Kronofogden i tid, och en betalningsanmärkning görs av UC så är det inte Kronofogden som bestämmer att du ska få en anmärkning?
Det är ju Kronofogdens beslut som ligger till grund för registreringen av betalningsanmärkningen, även om det är företag som sköter alla registreringarna.
Om du inte betalar, bestrider eller om sökanden inte återkallar ansökan inom förklaringstiden meddelar Kronofogden ju ett utslag. Skulden fastställs ju då och du är skyldig att direkt betala den. Ett utslag kan ge en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretag, men fordringsägaren kan ju ångra sin ansökan också. Men att påstå att Kronofogden inte bestämmer vilka som ska ha betalningsanmärkningar är ju helt fel, men som sagt det är inte Kronofogden som just registrerar dessa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp